کد مطلب:231493 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:222

سکوت و حفظ اسرار
24- ابونصر بزنطی گوید: حضرت رضا علیه السلام فرمود از علامات فقه حلم و بردباری و علم و دانش و سكوت و دم فروبستن و حفظ اسرار است.

سكوت یكی از درهای حكمت بوده و ایجاد محبت می كند و به همه نیكی ها رهنما است.

25- وشاء گوید: از حضرت رضا علیه السلام شنیدم می فرمود: هر گاه مردی از بنی اسرائیل می خواست به عبادت پردازد مدت ده سال سكوت می كرد و سپس به پرستش خداوند می پرداخت.

26- عباس غلام حضرت رضا علیه السلام گفت: از آن جناب شنیدم می فرمود:

كسی كه كارهای نیك انجام دهد و كارهای خود را از انظار مردم مخفی بدارد پروردگار هفتاد برابر به او حسنه می دهد، و هر كس مرتكب گناه گردد و گناه خود را بازگو كند خداوند او را از درگاه خود میراند، و هر كس گناه خود را از



[ صفحه 438]



مردم مخفی كرد پروردگار او را مورد رحمت خود قرار می دهد.

27- عبدالله بن جعفر حمیری گوید: حضرت رضا علیه السلام فرمود: از نشانه های فقه و بصیرت حلم و بردباری و سكوت است.

سكوت یكی از درهای حكمت است، و ایجاد محبت كرده و راهنمائی به سوی خیرات می باشد.

سپس فرمود: حضرت باقر علیه السلام می فرمود: به خداوند سوگند شما به مقصود و آرزوی خود نخواهید رسید تا آنگاه كه آزمایش شوید و هر ده نفر یكی از آزمایش بیرون نخواهد شد، سپس این آیه شریفه را قرائت كردند.

«ام حسبتم أن تدخلوا الجنة و لما یعلم الله الذین جاهدوا منكم و یعلم الصابرین».

28- اسماعیل بن هام گوید: امام رضا علیه السلام فرمود: بنده ای كه خداوند را در نهان بخواند و عرض حاجت كند مانند این است كه هفتاد مرتبه در آشكارا دعا كند.

29- احمد طائی از حضرت رضا علیه السلام روایت كرده كه علی علیه السلام فرمود: از گنجهای نیكوكاری پنهان انجام دادن عمل، و شكیبائی در گرفتاریها و مصیبت ها و آشكار نكردن مشكلات و ناراحتیها است.

30- طبرسی به اسناد خود از حضرت رضا علیه السلام روایت كرده كه آن جناب به یكی از اهالی فرمود:

از خداوند بترسید و سكوت را پیشه كنید، و صابر و شكیبا و حلیم و بردبار باشید، هیچ مردی عابد نخواهد شد تا وقتی كه حلیم باشد، و كسی به عقل و خرد نخواهد



[ صفحه 439]



رسید مگر اینكه حلیم گردد.

31- شیخ مفید به اسناد خود از حضرت رضا علیه السلام روایت كرده كه فرمود: سكوت و خاموشی و حفظ اسرار بسیار زیبا است و اشخاص پرحرف همواره در لغزش هستند.

32- علی بن شعبه حرانی روایت كرده كه حضرت رضا علیه السلام فرمود: اشخاص پرحرف همواره نیازمند هستند كه باز پرحرفی كنند و از سخن، سخن دیگری برمی خیزد.